معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت گفت: برای بهبود تراز تجاری و فضای تجارت کشور در سالهای پیش رو اول باید استراتژی تجاری را مشخص کنیم.

برای بهبود تجارت کشور به استراتژی نیاز داریم

کیومرث فتح الله کرمانشاهی در گفتگو با قدس آنلاین افزود: این استراتژی پس از انقلاب  و در دوران جنگ، خودکفایی بود، سپس جایگزینی واردات و بعد هم استراتژی توسعه صادارت غیرنفتی مطرح شد که بهترین استراتژی بود.

وی ادامه داد: متاسفانه در دهه ۹۰ با تشدید تحریمها، سو مدیریت و عدم توجه به صادرات غیرنفتی مرتبا مشکلاتی در این حوزه داشتیم تا اینکه رقم  ۵۰ میلیارد دلار سال ۹۳ در دهه ۹۰ دیگر تکرار نشد و بعضا کاهش یافت  به طوری که در سال ۹۷ به کمترین مقدار در دهه ۹۰ یعنی حدود ۳۵ میلیارد دلار رسید.

 این کارشناس حوزه تجارت خارجی ادامه داد: آمارها از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ نشان از بهبود صادرات غیرنفتی دارد. میزان صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱ به ۵۳ میلیارد دلار افزایش یافت و در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۵۰ میلیارد دلار کاهش یافت و تراز تجاری هم به دلیل واردات ۶۶/۵ میلیارد دلاری به میزان ۱۶/۵ میلیارد دلار منفی شد.

به گفته فتح الله کرمانشاهی طی دو سه سال اخیر شاهد بهبود صادرات خدمات فنی و مهندسی هستیم و حجم پروژه ها به بالای یک میلیارد دلار رسیده اما هنوز با ۵ میلیارد دلار سال ۹۳ فاصله زیادی داریم.

به باور وی برای توسعه صادرات غیرنفتی در سالهای پیش رو به حفظ وضع موجود و عدم مشکل تراشی در حوزه تولید و اشتغال و سرمایه گذاریهای فعلی نیاز داریم و در گام بعد جذب سرمایه  های ایرانیان خارج از کشور و بعد  سرمایه های خارجی ضرورت دارد و رفع تحریم و مشکلات ناشی از اف ای تی اف هم قطعا در این زمینه موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.